Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

De Tien Geboden - Het eerste gebod

Na de inleidende avond over de Tien Geboden, is het vandaag tijd voor het eerste gebod: Ik ben de Heere uw God. De voorbereiding kost ons wat hoofdbrekens. Want hoe leg je dit op een simpele manier uit aan kinderen van één en drie jaar?! Na een avondje brainstormen zijn we eruit. Nu maar hopen en bidden dat het over gaat komen…

Micha (3) springt de hele middag al door het huis. Zodra zijn broertje wakker wordt, gaan we namelijk weer een Family Night houden. Hij kan niet wachten totdat Jefta wakker is en oppert zelfs een aantal keer dat hij hem ‘wel even wil gaan halen’. Uiteindelijk wordt zijn geduld beloond. Zodra Jefta uit bed is, gaan de lekker hapjes op tafel en kunnen we beginnen! We bidden met elkaar. Micha neemt het gebed al snel over aangezien er natuurlijk gebeden moet worden voor de lekkere chipjes en de Famlie Niet (Family Night). Daarna pakken we de ‘stenen’ erbij die we de vorige keer gemaakt hebben. Micha mag de ene steen vasthouden, Jefta de andere. We herhalen nog even kort wat we de vorige keer gedaan hebben. Daarna lezen we het eerste gebod voor uit de Bijbel. We leggen uit dat de Heere God hier zegt: “Ik ben de enige God. Jouw Vader”. We vertellen dat sommige mensen denken en zeggen dat er ook nog andere goden zijn, maar dat dat niet waar is en dat de Heere God daarom heel duidelijk tegen ons zegt dat Hij de enige God is.

Dan is het tijd om de knutsel van deze Family Night toe te lichten. We leggen de jongens uit dat wij heel veel van de Heere God houden (“Ikke ook!”, aldus Micha). Pappa en mamma houden ook heel veel van elkaar. En als je veel van iemand houdt, dan maak je dat soms duidelijk door middel van hartjes. Daarom gaan we nu een hartjesslinger maken voor de Heere God. Daarmee zeggen we dat we heel blij zijn dat Hij onze enige God is en dat we veel van Hem houden. Na het knutselen mag Micha één hartje uitkiezen. Dat hartje plakken we dan als symbool van het eerste gebod op de steen (omdat onze jongens nog niet kunnen lezen, kiezen we voor plaatjes op de ‘stenen’ in plaats van de uitgeschreven geboden). Het knutselen mondt uiteraard weer uit in een grote bende en veel plezier. Ook deze keer wil Micha weer afsluiten met het zegenlied (Ik zegen jou in Jezus’ naam) en we eten weer iets lekkers met elkaar (herhaling is duidelijk de kracht van de boodschap bij die kleintjes J).

Op naar het tweede gebod!