Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Jezus is sterker dan de dood

Het thema voor onze Family Night is deze keer: Pasen. We willen onze kinderen leren wat Pasen betekent en waarom het zo’n belangrijk feest is. Van te voren denken we samen na over de opstanding van de Heere Jezus. Waarom was het zo belangrijk dat Hij zou opstaan uit de dood? We vinden ons antwoord natuurlijk in de Bijbel. Omdat we weten dat in de Heidelbergse Catechismus uitgelegd wordt wat de noodzaak van de opstanding was, kijken we naar welke teksten deze verwijst. We ontdekken een aantal antwoorden, maar vinden ze niet allemaal geschikt om aan onze kinderen (bijna 7, 5 en bijna 2) uit te leggen. We vinden het belangrijk dat we onze kinderen uitleggen dat Jezus sterker is dan de dood. En dat Zijn opstanding ons ervan verzekert dat ook wij eens uit de dood zullen opstaan.

Voordat we beginnen met onze Family Night, bidden we met elkaar om Gods zegen. Dan pakken we een kom met water, een handdoek en een rode waterballon. De kinderen denken al te weten wat er gaat komen en roepen dat om het hardst. We vragen onze zoon (5) zijn mouwen op te stropen en de opgeblazen waterballon op de bodem van de kom met water te leggen. Natuurlijk ontdekt hij dat de waterballon omhoog komt. Ook dochterlief (bijna 7) wil het eens proberen. En natuurlijk lukt het ook haar niet. Onze jongste zoon (bijna 2) denkt blijkbaar de oplossing te weten; hij pakt een snoeptomaatje van tafel en gooit hem in het water. Tot groot plezier van broer en zus, want de tomaat blijft natuurlijk wel op de bodem liggen!

Maar wat heeft dit te maken met de Bijbel, vragen de kids zich af. We vragen hen waarom Jezus aan het kruis gestorven is. Voor de zonden van de mensen. “Maar waarom is Hij dan opgestaan?” vragen we verder. “Uhm… nouhou…stilte… omdat Hij anders niet naar de hemel kon om een plaatsje klaar te maken voor de mensen die van Hem houden!” zegt onze dochter. We vallen even stil. Wat een kinderlijk vertouwen heeft ons kind! We hebben een boekje; ‘Beloften voor kleine schatjes’. Iedere dag herhalen we daar een belofte uit. Eén daarvan is de volgende: ‘Jezus zei: Ik ga nu weg om een plaats voor jullie klaar te maken… En als alles klaar is, kom Ik jullie halen, zodat jullie altijd bij Mij kunnen zijn.’Joh 14: 2-3. Heel bijzonder om te zien dat dit kind Jezus zó op Zijn woord vertrouwt!

Natuurlijk leggen we het verband tussen de waterballon en de opstanding van Jezus uit. Zoals de waterballon niet onder water kon blijven, zo kon Jezus niet in de dood blijven, omdat Hij sterker is dan de dood. Ook leggen we uit dat we door de opstanding van Jezus mogen weten dat ook wij weer uit de dood zullen opstaan als Jezus terug komt op de aarde. We zingen nog wat liedjes met de kinderen en kleuren een plaatje van het geopende graf. Onder het kleuren vraag ik me af wie er vandaag meer heeft geleerd; de kinderen of ik…

Deze Family Night is een bijdrage van Maurijn en Anja Vlot. Na de cursus Family Builders te hebben gevolgd zijn ze Family Nights gaan houden in hun gezin. Maurijn en Anja hebben drie kinderen in de leeftijd van twee tot (bijna) zeven jaar.