Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Delen

In de tijd naar Pasen willen we graag met de kinderen stilstaan bij het lijden en sterven van de Here Jezus. Naast het lezen van de 40-dagen kalender, gebruiken we hiervoor het gezinsmoment van vandaag.

We drinken eerst lekker thee met elkaar, en na het lekkers dat daarbij hoort, deelt Jeroen nog chocolade-eieren uit. Iedereen krijgt er één, met de opdracht dat deze ‘niet zelf opgegeten mag worden’. We wachten even af wat de kinderen (11, 9 en 5) doen. Al snel komt de oudste op het lumineuze idee om de eieren te rúilen. Oei, hier hadden we niet aan gedacht; een extra verbod wordt ingesteld; ruilen mag ook niet. Onze middelste geeft haar ei meteen weg. De jongste volgt haar voorbeeld. We zien de oudste nog even aarzelen, maar ook zij geeft haar ei weg. Ze ziet dat ook op deze manier bijna iedereen weer een ei in zijn of haar bezit heeft, dat heerlijk opgepeuzeld mag worden. We leggen uit dat het vandaag gaat om ‘delen’ en vragen de kinderen naar hun ervaringen hiermee. De oudste kreeg vandaag nog een snoepje van een vriendinnetje in de kerk, en was daar heel blij mee, vanwege haar zere keel. De jongste vertelt over het uitdelen op school. Uit het gesprek dat volgt blijkt dat delen niet altijd heel gemakkelijk is. Maar dat het ook heel fijn kan zijn om te delen. En zeker om te ontvangen als iemand deelt.

Bijbeltekst
In het kader van het thema, lezen we de volgende tekst uit de Bijbel: Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood - Filippenzen 2:5-8.

Jezus en delen
Jezus deelde alles. Gezondheid, woorden van God, en zelfs Zijn leven. We praten hier even over door. Hij houdt zélfs Zijn leven niet voor Zichzelf. En waarom? Zodat wij bij God kunnen komen en kunnen delen in Zijn liefde. Prachtig! De knutselspullen komen op tafel voor een creatieve verwerking; we maken met elkaar een kruis, vól met hartjes, die symbool staan voor Jezus’ liefde voor ons. Het is mooi om te zien hoe de kinderen (de oudste ook, die aanvankelijk niet zo’n zin had in een ‘gezinsmoment’) enthousiast aan de slag gaan met het tekenen van het kruis, en het tekenen en knippen van hartjes. Het wordt een gekleurde boel, met allemaal verschillende hartjes. Deze kunnen symbool staan voor alle verschillende mensen, voor wie Jezus heeft geleden en is gestorven. Nadat het gezamenlijke kruis af is, maakt de oudste er nog één ‘voor zichzelf’. Mooi!

Als afsluiting lezen we een gebed bij deze dag in de kalender waarin we God vragen om open ogen, oren en een meelevend hart.

Family Builders/Family Builders in de praktijk/Family Night Pasen Lindi_klein1.jpg

Family Builders/Family Builders in de praktijk/Family Night Pasen Lindi_klein.jpg