Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Stamboomonderzoek

Voor dit themanummer ‘Grootouders’ kreeg ik als grootouder het verzoek om een onderwerp voor een gezinsmoment te bedenken en uit te werken. De verleiding was groot om een reeds bestaande Family Night (gezinsmoment) te gebruiken. De uitdaging om zelf iets te bedenken was nog veel groter en die heeft uiteindelijk gewonnen!

Ik heb gekozen voor een stamboomonderzoek. Geen gemakkelijk thema voor een kind van bijna zes jaar…..maar ik wilde persé aandacht besteden aan de verschillende generaties. Waar kom je vandaan: wie zijn je ouders, grootouders, overgrootouders? Het is ook een Bijbels thema; er staan veel geslachtsregisters in de Bijbel. En dat is niet voor niets: de Heere God is een God van generaties. Zijn zegen en Zijn beloften zijn er voor de generaties (Genesis 12: 2-3). Hij is de God van Abraham, Izak en Jakob. De evangelisten Mattheüs en Lukas beschrijven het geslachtsregister van de Heere Jezus. In Lukas 3 vers 38 eindigt deze beschrijving met ….de zoon van Adam, de zoon van God. Zowel de Heere Jezus als Adam zijn zonen van God!

Met oudere kinderen kun je dieper op het bovenstaande ingaan. Ik heb het beperkt tot de schepping van de mens. Daan kan al een beetje lezen en na de lunch heeft hij dit gedeelte voorgelezen uit een kinderbijbel. We hebben nog even gepraat over de schepping: dat de Heere God Adam en Eva heeft geschapen, dat er bij hen kinderen geboren werden en er daardoor steeds meer mensen op aarde kwamen. In de Bijbel gaat het over deze mensen: over Abraham, Izak en Jakob en dat God voor hen zorgde, zoals Hij ook nu voor ons zorgt! Over Jakob vertelde ik dat hij veel kinderen kreeg, wel twaalf zonen.

Daarna hebben we gezellig foto’s bekeken van Daan zelf als baby met z’n papa en mama. En foto’s waarop hij te zien was in de armen van ons als trotse grootouders!

Een tijdje geleden hadden we samen onze trouwfoto’s bekeken, dus nu liet ik hem foto’s zien van opa en oma in hun jonge jaren en leuke kiekjes van de ‘oude opa’s en oma’s’. Bij het zien van een foto, waarop mijn grootvader met zijn ouders en elf broertjes en zusjes stonden afgebeeld, verzuchtte Daan: “Dat is zeker die familie van Jakob?!” Eh… nee, daar heeft oma geen foto van!

Ik heb hem ook een heel oud psalmboekje van een andere grootvader laten zien en verteld dat hij dit meenam als hij naar de kerk ging. Dit psalmboekje van mijn opa heeft voor mij waarde, maar Daan nam deze informatie voor kennisgeving aan. Toen viel zijn oog op de ‘stuk gelezen’ kinderbijbel waaruit ik zijn papa, ooms en tante heb voorgelezen. Hij reageerde meteen: “Deze bijbel is echt oud, hij is helemaal niet netjes meer!”

Toen was het tijd om een stamboom te knutselen. Uit een grote kartonnen doos had ik de vorm van een boom geknipt. Daan heeft de stam, takken en bladeren van een kleurtje voorzien en van gekleurd papier fotolijstjes geknipt, waarin hij vervolgens de familieportretten van de 4 grootouders, van z’n papa en mama, van z’n broertje en zichzelf heeft getekend. Daaronder heeft hij geschreven wie het zijn en tot slot hebben we met stickers onderaan de boomstam het woord STAMBOOM geplakt.

Tijdens het knutselen zei Daan: “Als ik thuis kom ga ik alles wat we gedaan hebben aan papa vertellen”. Zijn mama is dan nog aan het werk dus haar kan hij niet direct bijpraten! Hij vond het ook beter als ik hem met de auto naar huis zou brengen omdat zijn ‘kunstwerk’ onze fietstocht misschien niet zou overleven.

Daan en ik hebben erg genoten van dit gezinsmoment. 

IMG_20150116_155313.jpg