Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Kijk naar de vogels in de lucht

Wat is het mooi als we in alle dingen van ons leven God betrekken. Vorige week hebben we hier thuis met de kinderen nagedacht over Henoch. Van Henoch staat er in de Bijbel: en Henoch wandelde met God. We hebben geprobeerd aan de kinderen over te brengen wat dat inhoudt voor je dagelijkse leven. Alles met de Heere samen doen. Niet persé de hele dag aan God denken, maar bij alles wat je doet ervaren dat God erbij is. Hij is als een schaduw aan je rechterhand, zoals staat in Psalm 121. Natuurlijk is het wandelen met God best moeilijk te begrijpen voor jonge kinderen. Daarom moeten we ze leren om alles van God te verwachten, uit Zijn hand te leven. Dat zelf ook voorleven. Wellicht maken je kinderen zich op het moment nergens zorgen over en dartelen ze heerlijk door het leven. Maar ook al zie je op het eerste gezicht geen grote zorgen bij je kinderen, er zijn altijd wel dingen waar ze zich druk om maken. Is het niet nu, dan komt dat later wel. Wat zijn er in je eigen leven ook vaak dingen die je vertrouwen op God op de proef stellen. Dan komt  soms de vraag naar boven: Ziet God me wel? Weet Hij wel van mijn zorgen af?

Een mooi antwoord op deze vragen vinden we in Mattheüs 6, waar Jezus ons zegt: Wees niet bezorgd! Wees niet bezorgd over grote dingen, maar ook niet over de ogenschijnlijk kleine dingen in het leven: eten, drinken, kleding. Wat laat God ons in de schepping toch mooie voorbeelden zien. Laten we met onze kinderen eens kijken naar de vogels. Jezus zegt daarover: ‘Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven?’ Neem een groot vel papier en vraag eens aan je kinderen waar ze zich weleens bezorgd over maken. Of als ze niks kunnen bedenken: waarover kunnen andere mensen zich zorgen maken? Schrijf wat steekwoorden op. Lees daarna met elkaar Mattheus 6: 25-34. Bespreek eventueel vers 25  en 26. Onze hemelse Vader weet wat we nodig hebben en zorgt voor ons! Zoek een leuk prentenboek over vogels. Bijvoorbeeld ‘Het grote bosorkest’ van Guido van Genechten. Of kijk een stukje natuurfilm over vogels. Geniet met elkaar van de prachtige schepping en benoem daar ook dingen van. Zoek van tevoren wat informatie op over verschillende vogels die in de Bijbel genoemd worden. Denk aan de volgende vogels: arend, duif, musjes, raaf, ooievaar, struisvogel. De Bijbel noemt veel mooie voorbeelden.

Laat de kinderen uit zichzelf bedenken welke vogels er in de Bijbel voorkomen en bij welk verhaal.  Schrijf de namen van de vogels op een vel papier. Vertel wat weetjes over de vogels die je opgezocht hebt, eventueel met de geestelijke strekking ervan. Denk bijvoorbeeld aan de arend die haar jongen draagt op haar vleugels, zo draagt God Zijn volk. Of aan de kip die haar kuikens verbergt onder haar vleugels. Ook dat beeld heeft Jezus gebruikt in de vergelijking met God en Zijn kinderen.

Zing met elkaar een mooi lied. Bijvoorbeeld: ‘Zoekt eerst het koninkrijk van God’. Of ‘Kijk eens naar de vogels’, van Elly en Rikkert.

Ga met elkaar aan de slag om voer te maken voor de vogels in de tuin. Maak bijvoorbeeld een pindasnoer, vetbollen in leuke vormpjes of een vogeltaart. Zet of hang het voer in de tuin. Telkens als je vogeltjes ziet eten, denk dan aan God die zo goed voor ons zorgt!

Julian Bossenbroek - 2019