Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Groeien

Wat is het mooi: jonge kinderen op zien groeien.  De ontwikkeling van een klein baby’tje tot een eigenwijze peuter… Achteraf zeggen we vaak dat we veel meer hadden moeten genieten van toen ze klein waren, maar ongemerkt kijken we ze ook wel een beetje groot. Het is zó leuk, die ontwikkelingen: het eerste lachje, eerste tandje, eerste stapje… Niet alleen wij als ouders kijken onze kinderen groot, ze willen zelf ook graag groot zijn. Een leuk en herkenbaar onderwerp dus om mee aan de slag te gaan met je gezin. In de Bijbel staat namelijk dat juist Jezus moet groeien in ons. De tekst die bij dit gezinsmoment centraal staat is uit Johannes 3:30 Hij moet meer worden, ik moet echter minder worden. Eventueel kan je er nog een andere tekst bij betrekken, zoals: 2 Petrus 3:18 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Benoem dat we allemaal groter willen worden, beter willen worden in dingen, misschien wel belangrijk gevonden willen worden. Maar dat het mooier is als Jezus Christus groter wordt in ons. Dan zullen we onszelf minder belangrijk gaan vinden, maar mogen we van meer waarde worden voor de komst van Gods Koninkrijk. Hoe meer van Jezus in ons, hoe meer van Jezus er gezien zal worden in de wereld. Zo groeit Hij niet alleen in ons, maar groeit Zijn Naam ook in de wereld om ons heen. 

Wat heb je nodig: ballonnen, permanent markers in verschillende kleuren, krimpfolie, evt. een speld en sleutelringen, oven.
Ter voorbereiding: knip voor ieder kind twee stukken krimpfolie. Leg onder het ene stuk een (pas-)foto van je kind en trek deze over op het krimpfolie met een zwarte permanent markers. Houdt rekening met de verkleiningsfactor. Trek op het andere stuk een plaatje van de Heere Jezus over of een symbool als je Hem niet af wilt beelden. Zorg dat dit plaatje een stuk groter is dan de foto van je kind. Blaas ook een ballon op en teken daarop hetzelfde plaatje van de Heere Jezus of het symbool en laat de ballon weer leeg lopen. 
Nu kan het gezinsmoment beginnen. Geef elk kind een ballon, laat deze opblazen en zichzelf erop tekenen. Open de Bijbel en lees de tekst uit Johannes 3:30 en bespreek deze kort. Pak nu de lege ballon met de afbeelding of het symbool voor de Heere Jezus en laat deze ballon opblazen. Wat zien we? Hij wordt groter.  Nu mogen ze hun eigen ballon leeg laten lopen. De tekening van zichzelf wordt kleiner. Dit voorbeeld is mooi om de tekst voor jonge kinderen inzichtelijk te maken. Lees of vertel daarna het verhaal over Stefanus (Handelingen 7). Het ging niet om hemzelf, maar het ging hem om Jezus. Zodat Hij de eer krijgt en verhoogd wordt. Ook al werd hij zelf zo vernederd  dat hij gestenigd werd. Zo moeten wij ook niet de belangrijkste willen zijn en het laatste woord willen hebben, maar laat Jezus maar groot worden in ons. Dat Hij door ons heen gezien wordt, als we nederig van hart zijn.  
Ga als verwerking aan de slag met het krimpfolie. Laat de kinderen beide plaatjes kleuren en laat de plaatjes daarna krimpen in de magnetron. Als je er van tevoren gaatjes in maakt kan je er sleutelhangers van maken. Als je het plaatje of symbool van de Heere Jezus wat groter hebt getekend blijft deze bij het krimpen ook groter, zodat het past bij de tekst. Een mooi lied om te zingen is: ‘Laat me in U blijven, groeien, bloeien’. 

Julian Bossenbroek – augustus 2019