Cookies accepteren

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en je hier over te informeren.

Zonder cookies kunnen niet alle onderdelen van onze website functioneren. Daarom is het helaas niet mogelijk om onze website te bezoeken als je geen cookies accepteert.

Cookies accepteren

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die informatie over sitebezoek bevatten. Deze bestandjes worden op je computer geplaatst en zijn veilig. Ze kunnen nooit worden gebruikt om privégegevens van je computer uit te lezen of om wachtwoorden te onderscheppen. Cookies zijn ook niet in staat om een computer te infecteren met een virus. Bijna elke website gebruikt deze kleine bestandjes.

Lees meer

Wij gebruiken cookies voor:

Klik hier voor meer informatie over cookies.

Positiviteit

Op Google vind je verschillende definities van positiviteit. Misschien heb je weleens van Positief Opvoeden gehoord? Dat is een oudercursus waarbij positieve ondersteuning centraal staat en hierdoor gedragsproblemen bij kinderen verminderen. In Christelijke geloofsopvoeding is Gods woord de positieve ondersteuning. Wanneer we onze kinderen Gods woord aanleren dan gebruikt God dat in hun levens: in goede en in slechte tijden. God can do it! Hoe klein de kinderen ook zijn, ze zijn wonderlijk in staat om te onthouden/memoriseren! Plan daarom dit gezinsmoment vaker achter elkaar in, bijvoorbeeld om de dag, zodat kinderen er naar uit kijken.

Psalm 23

“Ik vrees geen gevaar, want U bent met mij”. Hoe jonger kinderen deze psalm uit hun hoofd leren hoe meer profijt ze ervan hebben. God is met hen in elke fase van hun leven: de eerste keer uit logeren, op school een toets maken of verkeersexamen afleggen. Psalm 23 is uitermate geschikt om gebaren of plaatjes te gebruiken.

Betrek de kinderen

“De Heer is mijn Herder”: vraag aan de kinderen hoe je een herder uitbeeldt. Je kunt ook alvast plaatjes uitprinten van herders en schapen. Ze mogen zelf kiezen wat hen helpt in het onthouden.

“Het ontbreekt mij aan niets”: het zwaaiende gebaar van nee met de hand kun je gebruiken.

“Hij laat mij rusten in groene weiden”: vraag aan de kinderen hoe je rusten kunt gebaren.

“En voert mij langs vredig water”: je kunt zowel vredig als water uitbeelden, ook kun je vragen of de kinderen plaatjes uit een tijdschrift hierover kunnen knippen.

Enzovoort!

Afhankelijk van de leeftijden en het concentratievermogen behandel en herhaal je per gezinsmoment de verzen. Wanneer kinderen kunnen lezen, laat je ze uit de Bijbel de psalm hardop voorlezen. Maar daarna gaat de Bijbel dicht en moeten ze het hebben onthouden!

Per gezinsmoment over psalm 23 kun je nog toevoegen:

  • Een kleurplaat;
  • Een lied over psalm 23;
  • Een woordspelletje waarin ze de woorden in juiste volgorde moeten plaatsen (jij hebt de woorden al groot uitgeprint).

Terug verwijzen

Het mooie van memoriseren is dat je te allen tijde waar je ook bent, naar de tekst kan verwijzen. Je hoeft de Bijbel niet op te slaan, Zijn woord zit in je hart. En je zult merken dat de kinderen het uit zichzelf zullen opzeggen.

Su'en Verweij - juni 2021